BELKOAIN-Atxulondoko burdinola-ZARATEAITZ

Andoaingo Sorabilla auzoko Borda-berri industrialdean geratuko gara, Itsas-Mendi parean. Puntu horretatik, asfaltotik igoko gara lehenik, eta pista eroso batetik gero, Mareagako leporaino. Ahalegin apur bat gehiago egin ondoren, Belkoaingo gurutzea igaro ondoren, Belkoaingo gailurra zapalduko dugu.

Gure hurrengo helburua Atxulondoko burdinola da, pista eta bidezidorretik jaitsi behar dugu eta ia ziur lokatza aurkituko dugu, nahiz eta ibilbidean orokorrean makilak ez diren beharrezkoak zati batzuetan ondo etor daitezkeen. Burdinolara iristean ibaia zeharkatu beharko dugu, bustitzen denak ordaintzen ditu birrak. Burdinola, gaur egun, leku lasai eta magikoa da, eta ibaietako uraren jarioak soilik hausten du isiltasuna. Gezurra dirudi duela 500 urte leku horretan jarduera frenetiko bat egon zenik. (https://eu.wikipedia.org/wiki/Atxulondoko_burdinola).

Zulotik irtetea tokatzen da, eta, horretarako, Zatxoeta ibaia zeharkatzen duen haran basatian gora egingo dugu, Mareagako lepoa Aitzbakarrekoa eta, ondoren, Arazolakoa lotzen dituen pistaraino. Pistara iritsitakoan, joan-etorriko ibilbidea egingo dugu Zarate bentara eta Zarateaitz gailurrera iritsi arte. Lur hori egokia da galgoek kakoarekin eraman gaitzaten.

Aurreko bidegurutzera itzulitakoan, Mareagako lepora joko dugu, baina bertara iritsi gabe; izan ere, pixka bat lehenago, Adunarantz desbideratuko gara. Herrira iritsi gabe, bira bat emango dugu berriro Andoainera bideratzeko, eta galgo-lurretan jarraituko dugu.

Ibilbidearen amaierara iristeko, oraindik aldapa txiki bat igo beharko dugu, eta beste jaitsiera labur bat egin ondoren, Erramueta baserrira joango gara. Bertan, oso ondo kontserbatutako karobi bikain batez gozatu ahal izango dugu.

Guztira 22,5km eta 1150mt arteko desnibela dira, normalean 3,5 eta 4h artean egin beharko genituzkeenak, geldialdiak barne.

Quedaremos en el polígono Borda-berri del barrio Sorabilla de Andoain, frente a Itsas-Mendi, desde este punto subiremos primero por asfalto y luego por una cómoda pista hasta el collado de Mareaga y con un poquito más de esfuerzo y tras pasar la cruz de Belkoain, pisaremos la cima de Belkoain.

Nuestro siguiente objetivo es la ferrería de Atxulondo, nos toca bajada por pista y sendero en la que casi seguro encontraremos barro, aunque en el recorrido en general  los palos no son necesarios en algunos tramos pueden venir bien. Justo al llegar a la ferrería tendremos que atravesar el  rio, el que se moje paga las birras. La ferrería hoy en día es un sitio tranquilo y mágico cuyo silencio solo se rompe por el fluir del agua de los ríos, parece mentira que hace 500 años en este lugar hubiera una frenética actividad. (https://eu.wikipedia.org/wiki/Atxulondoko_burdinola ).

Toca salir del agujero y para ello remontaremos por el valle salvaje que recorre el rio Zatxoeta hasta la pista que enlaza el collado de Mareaga con el de Aitzbakarra y posteriormente con el de Arazola. Una vez llegados a la pista haremos un recorrido de ida y vuelta hasta la venta Zarate y la cima de Zarateaitz, terreno propicio para que los galgos nos lleven con el gancho.

Una vez vueltos al cruce anterior tomaremos dirección al collado de Mareaga pero sin llegar a él ya que un poco antes nos desviaremos hacia Aduna, sin llegar al pueblo volveremos a dar un giro para enfilar hacia Andoain, seguimos en terreno de galgos.

Para llegar al final del recorrido todavía tendremos que subir  una pequeña cuesta y tras otra corta bajada enfilar al caserío Erramueta donde podemos disfrutar de una magnifica calera muy bien conservada, ya solo nos quedará buscar la última bajada que nos dejará en el punto inicial, en este último tramo podremos ver otra calera, la de Bazkardo-txiki.

En total son unos 22,5km y unos 1150mt de desnivel  que normalmente deberíamos resolver entre 3,5 y 4h con paradas incluidas.